Sauna for dummies

11 Juli 2013

Kom je voor de allereerste keer naar de sauna? Dan geven wij je graag een handleiding! Een dagje sauna is vooral gezond en zorgt voor een rustig momentje in de drukte van elke dag.

Je start altijd met een douche, vergeet daarbij je haar niet te wassen. De warmte verlaat je lichaam namelijk het meest via je hoofd. Na de douche is het belangrijk om je grondig af te drogen, zo kan je lichaam het beste transpireren in de sauna.

Opwarmen doe je in stappen. Je start het best in het warme voetenbad, daardoor komt je bloedcirculatie op gang en gaat je lichaamstemperatuur omhoog. Ga eerst in een sauna met een lagere temperatuur en kies liever voor een lagere dan een hogere bank. Hoe hoger je zit, hoe warmer het aanvoelt. Blijf minstens 6 (en maximum 15) minuten in de sauna zitten en daarna is het zeer belangrijk dat je goed afkoelt. Stap even in de koele buitenlucht, wandel een beetje rond en adem goed in en uit. Neem dan een koude douche. Nu ben je klaar voor het koude dompelbad.

Neem even de tijd om tot rust te komen en opnieuw op te warmen alvorens in een andere sauna te gaan zitten. In de sauna is het trouwens de bedoeling dat je volledige lichaam op een handdoek ligt om de houten banken te beschermen.

Drink voldoende water tijdens je saunadagje want door de hitte verlies je heel wat lichaamsvocht.

Vergeet niet na elk toiletbezoek je te douchen omwille van hygiënische redenen.

Meer vragen? In Thermae Boetfort loopt de hele dag een saunameester in de thermen rond, hij geeft opgietingen, maar je kan ook bij hem terecht met al je vragen. Hij helpt je graag verder!